Schip en historie

Historie

De Groningse werf G&H Bodewes bouwde in 1913, onder bouwnummer 554, in eigen beheer een stoomsleepboot van ruwweg 23 lang en 6 meter breed. De sleepboot werd verkocht aan C.L. Hehrkens uit Hamburg voor een bedrag van 52.500 gulden. De prijs was gebaseerd op een ijzerprijs van 7 gulden per ton. Op 4 oktober 1913 werd ze te water gelaten en op 29 oktober plaatste de bij de werf gelegen machinefabriek van KLUG er een stoommachine in. De ketel had een oppervlakte van 80 m2 en een werkdruk van 11 bar met een vermogen van 220 IPK. Deze werd geleverd inclusief certificaat, voor 13.500 gulden. Op 27 november 1913 is ze van de werf vertrokken onder naam “Marianne” von Hamburg.

In 1916 werd de sleepboot verkocht aan de Gebroeders Cohrs uit Danzig. Ze veranderden de naam in “Gebr. Cohrs II”. Een jaar later ging ze in eigendom over naar Bugsier GmbH uit Hamburg. De naam werd “Jason”. Latere eigenaren, Habermann & Guckes AG uit Kiel (vanaf 1921), Joh. Matthies te Hamburg (vanaf 1938), en Ewald Ottens uit Cuxhaven (vanaf 1950), lieten de naam ongewijzigd.

Pas in 1958, bij de overdracht naar H. Gerlach in Hamburg, werd ze omgedoopt in “Johann”. Het jaar daarop volgde de metamorfose tot motorsleepboot en kreeg ze ruwweg haar huidige uiterlijk. De ingrijpende ombouw werd uitgevoerd op een werf in Hamburg. Die plaatste de huidige Deutz RV6M545 langzaam loper met een vermogen van 500 pk (368 KW). Om ook kustsleepreizen te kunnen maken werd de totale bunker capaciteit gebracht op 15.000 liter diesel en 8.000 liter drinkwater.

In haar gemoderniseerde verschijningsvorm voer de Johann tot 2005 in actieve dienst, vanaf 1967 voor de “Vereinigte Schlepp Reedereien GmbH” in Hamburg. In deze periode werd eerst in Noorwegen, Zweden en Denemarken gevaren en daarna in en rond Hamburg met allerlei bakken, baggermateriaal, etc.

 

In 2005 troffen Jan Pols en Dick van der Horst de Johann in vervallen staat in een vergeten hoek op het werfterrein van Bodewes, min of meer op de plek waar de Johann een kleine eeuw daarvoor van stapel liep. Ze besloten het van een wisse sloop te redden en brachten de Johann, nu onder de naam “Alphecca”, onder in een stichting met als doel om een stukje maritieme historie, 92 jaar actieve sleepdienst, voor het nageslacht te bewaren. De door hen en vele vrijwilligers uitgevoerde restauratie werd in 2011 bekroond door registratie van de Alphecca als “Varend Monument” in het Nationaal Register Varende Monumenten.

De naam Alphecca verwijst overigens naar de dubbelster uit het sterrenbeeld Noorderkroon. Doordat beide sterren elkaar vaak overlappen, zijn ze waarneembaar als de helderste ster uit dit sterrenbeeld. Het staat daarmee symbool voor de twee nieuwe kapiteins van de sleepboot, en voor het feit dat je samen meer bereikt dan alleen.

 

Met het toeslaan van de corona epidemie en de daarmee wegvallende inkomsten uit rondvaarten en evenementen, bleek het voor de oprichtende bestuurders van de Stichting niet langer mogelijk de begroting financieel sluitend te houden. Zij hebben de fakkel daarom aan een nieuw bestuur overgedragen, in het vertrouwen dat deze nieuwe sterren het behoud van de Alphecca voor de verre toekomst zeker stellen.

Scheepsgegevens

Alphecca

Bouwjaar: 1913
Werf: G&H Bodewes, Martenshoek, Groningen, NL
Bouwnummer: 554
Gebouwd onder: Germanischer Lloyd
Tewater gelaten: 4 oktober 1913
Namen:
Marianne 1913 – 1916
Gebr. Cohrs II 1916 – 1917
Jason 1917 – 1959
Johann 1959 – 2005
Alphecca 2005 – heden
Afmetingen:
Lengte: 23,02 m
Breedte: 5,82 m
Diepgang voor: 2,70 m
Diepgang op de hak: 2,90 m
Doorvaarthoogte: 9,50 m (staande mast)
4,50 m (gestreken masten)
Waterverplaatsing: 253 ton
Brandstof capaciteit: 14.580 Liter
Drinkwater capaciteit: 4.000 Liter
Call sign: PC 2824
Europanummer: 02212782

Alphecca

Hoofdmotor: Deutz
Cylinders: 6
Type: RV6M545
Bouwjaar: 1959
Vermogen: 500 pk/380 KW
Lucht gestart
Maximum toerental: 380 rpm
Stationair toerental: 90 rpm
Enkele vierbladsschroef met diameter van 2,25 m
Paaltrekkracht: 6 ton
Koppeling: Brevo, hydraulisch
Ratio: 1,5 : 1
Hulpmotor: liggende Deutz
Cylinders: 1
Vermogen: 16 pk
Lucht- of hand gestart
Navigatie apparatuur:
Radar: Furuno zeeradar
Marifoon: Debeg and AdvanSea
AIS: Alphatron
Magnetisch Kompas: W. Ludolph GmbH & Co. KG
Besturing: hydraulisch
Noodbesturing: handmatig